raahen historiaa
Paulaharju, Samuli, kuvaaja 1924. Organisaatio: Museovirasto, Kokoelma: Kansatieteen kuvakokoelma

Raahen Historia

Raahen historia ja kaupungin tarina alkaa vuodesta 1649, jolloin Suomen kenraalikuvernööri kreivi Pietari Brahe päätti rakentaa tavarasataman pohjoiselle alueelle. Vastasyntyneen kaupungin nimi oli Salo, mutta pian sen jälkeen, vuonna 1652, se nimettiin uudelleen Brahestadiksi. Satamakaupunki kukoisti laivanrakennuksen ja kauppapurjehduksen 1600-luvulla ja suurin osa väestöstä oli kauppiaita, merenkulkijoita ja käsityöläisiä.

1700-luvulla kaupunki koki vaikeita aikoja. Suuren Pohjan sodan aikana venäläiset hyökkääjät tuhosivat kaupungin ja pakottivat merkittävän osan väestöstä pakenemaan. Vuonna 1724, kun rauha solmittiin, Raahessa asui vain 130 ihmistä. Jälleenrakennustyöt alkoivat heti ja kaupunki nousi tuhkasta seuraavina vuosina ja otti takaisin roolinsa tärkeänä pohjoisen kauppapurjehduskeskuksena.

Vuosi 1791 oli erityinen, kun Raahelle myönnettiin tapulikaupunkioikeudet. Tämä antoi kaupungille mahdollisuuden käydä kauppaa suoraan muiden maiden kanssa, välttäen välikäsiä. Terva ja piki olivat tärkeimmät vientituotteet ja suola arvokkain tuontituote.

raahen historia
Poutvaara, Matti, kuvaaja 1961. Organisaatio: Museovirasto, Kokoelma: Historian kuvakokoelma Matti Poutvaaran kokoelma

Vuonna 1810 Raahessa syttyi tuhoisa tulipalo, joka aiheutti tuhoa kolmessa neljäsosassa kaupungista, mukaan lukien kaupungintalo. Kirkko ja koulutalo selvisivät liekkien raivosta. Palon jälkeen ehjinä säilyneet kirkon puuveistokset ovat nyt esillä Pakkahuoneen museossa. Tukitoimenpiteitä otettiin käyttöön, jotta kaupunki toipuisi katastrofista. Jälleenrakennustöihin kerättiin rahaa ympäri Suomea ja asukkaille tarjottiin verohelpotuksia. Kaupunki rakennettiin uudelleen ennätysajassa Odenwallin empire-tyylisen suunnitelman mukaisesti.

Toinen katkera tapahtuma, joka pysäytti Raahen kehityksen, oli Krimin sota. Sodan syttyessä Suomi oli osa Venäjän valtakuntaa, joten sota vaikutti siihen suoraan. Toukokuussa 1854 Englanti aloitti merihyökkäyksen Raaheen tuhoten kaupungin laivanrakennustehtaan. Sodan päätyttyä Englanti päätti auttaa tuhosta kärsineitä tavallisia Raahen ihmisiä lähettämällä taloudellista apua. Kaupunginvaltuusto maksoi rahoilla hätäaputyössä työskenteleville.

historia raahe
Poutvaara, Matti, kuvaaja 1961. Organisaatio: Museovirasto, Kokoelma: Historian kuvakokoelma Matti Poutvaaran kokoelma

Raahen historian sodan synkkää sivua seurasi laivanrakennuksen loistoaika. Raahesta tuli 1800-luvun lopulla yksi Suomen johtavista laivanvarustajakaupungeista. Maailma kehittyi kovaa vauhtia. 1900-luvulla raudasta tuli pääasiallinen laivanrakennusmateriaali ja höyrylaivat yleistyivät maailmanlaajuisessa merikaupassa nopeampana tavarankuljetusvälineenä.

Raahe keskittyi puisten purjelaivojen rakentamiseen, joten se ei pysynyt muun maailman tahdissa. Sota ja vuoden 1952 sodanjälkeinen konkurssi pahensivat tilannetta entisestään, jolloin monet muuttivat Suomen eteläosille ja Ruotsiin.

Raahen talouskasvu alkoi vuonna 1961, jolloin perustettiin Rautaruukin terästehdas, joka työllisti suuren joukon ihmisiä. Siitä lähtien Raahen väkiluku on ollut jatkuvassa kasvussa. Vuodesta 1973 vuoteen 2013 mennessä Raaheen sulautui kolme kuntaa, Saloinen, Pattijoki ja Vihanti. Siinä olikin Raahen historia pääpiirteittäin ja alle olemme koonneet vanhoja filmejä Raahesta.

Nostalgiamatka Raahen historiaan

Suuret kiitokset Finna & Yle Elävä arkisto, kun avustitte meitä löytämään vanhoja videoita Raahen historiasta! ☺

Nostalgiamatka Raahen historiaan sarjassa julkaisemme vanhoja otoksia Raahesta.

🎥 Suomi Filmi esittää lyhytelokuvan Raahe

Valmistumisvuosi 1946
Ohjaus: Holger Harrivirta
Tuotanto: Suomi-Filmi Oy
Kesto: 8 min

🎥 Outokumpu Oy:n Vihannin kaivos

Valmistumisvuosi 1956
Ohjaus: Gunnar Laatio
Tuotanto: Suomi-Filmi Oy
Kesto: 32 min
*Paina ”Elokuva”-painiketta katsoaksesi elokuvan.

🎥 Kekkonen muuraa peruskiven Raaheen

Valmistumisvuosi 1962
Kesto: 7 min
Ohjelman tiedot:
Alkuperäisnimi: Valokeilassa

🎥 Rautaruukin rakentaminen

Valmistumisvuosi 1965
Ohjaus: Valentin Vaala
Tuotanto: Suomi-Filmi Oy
Kesto 20 min

🎥 Raahen puukaupunki-idylli uhattuna vuonna 1965

Valmistumisvuosi 1965
Ohjelma Raahen kaupunkikuvan muuttumisesta. (16.9.1965)
Kesto: 19:45 min
Katoavaa Raahea tv-ohjelmassa vuodelta 1965 kerrotaan Raahen kaupungin historiasta ja ennustetaan tulevia muutoksia.

🎥 Vanhaa Raahea, Rannikolta rannikolle -sarja, osa 2

𝗛𝘂𝗼𝗺! 𝗩𝗮𝗹𝗶𝘁𝘀𝗲 𝗮𝗹𝗮𝘃𝗮𝗹𝗶𝗸𝗼𝘀𝘁𝗮 𝗼𝘀𝗮 𝟮
Valmistumisvuosi 1967
Ohjaus: Olavi Tuomi
Tuotanto: Suomi-Filmi Oy / Oy Mainos-TV-Reklam Ab
Kesto 9:33 min
Mainostelevision Rannikolta rannikolle -sarjassa toimittaja Pentti Sepänmaa tutustuu Juha Siipolan johdolla vanhaan Raaheen.

🎥 Tehdas tulee kaupunkiin

Valmistumisvuosi 1967
Kesto 40 min
Mitä muuttui, kun Raaheen tuli tehdas. (10.9.1967)

🎥 Raahessa on liian vähän naisia

Valmistumisvuosi 1966
Kesto 6 min
Raahessa on liikaa miehiä. (26.10.1966)

🎥 Muutoksen aika

Valmistumisvuosi 1975
Kesto 10 min
Rakennemuutos tyhjentää kehitysalueita, vaikka kehitysaluepolitiikan alkuaikoja ovat suosineet hyvät suhdanteet. Rautaruukki Raahessa oli esimerkkejäratkaisu, joka olisi pitänyt tehdä ennemmin ja nopeammin. (29.9.1975)

🎥 Mitä tapahtui naispulalle?

Valmistumisvuosi 1979
Kesto 13 min
Raahen naispulasta on kulunut kolmetoista vuotta. Mitä on tapahtunut? (24.11.1979)

🎥 Yrjö Reinilä, rautakaupungin tekijä

Valmistumisvuosi 1983
Kesto 17 min
Kaupunkineuvos Yrjö Reinilä kertoo Rautaruukin terästehtaan perustamisesta Raaheen. (1983)

Raahen historia on varmasti monelle jo laajasti entuudestaan tuttu, mutta toivottavasti onnistuimme löytämään joitain vanhoja videoita Raahesta, jotka eivät olleet sinulle entuudestaan tuttuja.

Katso myös

grönlanti

Matkavinkkejä Grönlantiin Matkustamiseen

Grönlanti on maailman suurin saari ja yksi kolmesta autonomisesta Tanskan kuningaskunnan muodostavasta alueesta. Grönlanti sijaitsee …